De unge skal igennem pædagogiske fritidsjob udvikle deres grundlæggende kompetencer, øger selvdisciplin, selvværd og selvtillid og øge nye positive fællesskaber.
De går i 9. klasse og meningen er de skal gennemføre deres 9. klasse med gode resultater, som baner vejen til kompetencegivende ungdomsuddannelse og sikrer at de kan gennemføre den.
For at opnå det overordnet mål er det nødvendigt med følgende pædagogiske effekter:
1. Uddannelse først
Målet er at opnå 9. klasses adgangsprøve med gode resultater. Derfor er det vigtigt at fastholde de unge i deres skolegang. For at være ansatte i pædagogiske fritidsjobskræve det at de unge passer deres skole. De unge forstår vigtighed for uddannelse og kæmper dagligt for at nå det faglige niveau hvor de kan vælge en ungdomsuddannelse. Derfor laver de lektier hver dag og hjælper hinanden med opgaver. De får også faglig hjælp af frivillige tilknyttet Sjakket.
2. Paradigmeskift i selvforståelse / ”We Are Future”
At bidrage til demokratisk dannelse og at forbedre samfundsforståelse.
De unge skal betragte sig selv som en del af fremtiden og skal bidrage til samfundet og fællesskabet. Dørene der er foran kan nemt åbnes hvis man har nøglen og betragter Danmark som mulighedernes land i forhold til uddannelse og et godt liv. Det forebygger ”dem-og-os” mentalitet.
3. At styrke deres selvtillid og selvværd
At udvikle deres sociale og personlige kompetencer, at være forbillede for andre og at deltage i planlægning og gennemførelse af aktiviteter for mindre børn og unge (6-13 årige). Det betyder hjælp til selvhjælp.
Gennem daglig træning med lektier og ved at dygtiggøre sig selv i de fag hvor man er svag; især skriftlige fag, dansk og engelsk. Man får bedre selvtillid på en positiv måde. Igennem praktisk arbejde og at være med til aktiviteter med de yngre skaber man mere selvværd. Ved hjælp til selvhjælp danner man et forbillede både for de små og for sig selv.
4. At skabe positivt sammenhold
Dagligt hjælper de unge hinanden med lektier og de dygtigste hjælper dem der har faglige udfordringer. Derudover konkurrerer de positivt og alligevel er de med til at støtte hinanden.
5. At inddrage de unges familier og styrke forældrenes ansvar
At være ansat i pædagogisk fritidsjob kræver forpligtigelse fra forældrene; både via juridisk bindende underskrift og i praksis i dagligdagen, hvor de melder tilbage hvordan det går derhjemme og forstår vigtighed at de unge passer deres skole. Forældre lærer aktivt at deltage i positiv udvikling for deres børn. Indsatsen styrke er at kunne bryde den sociale arv.